Norvigroup Norsk Dun er kvalifisert til Norges offisielle opphavsmerke, Made in Norway

23. august 2024

Som en av de første bedriftene i landet er Norvigroup Norsk Dun stolt over å kvalifisere for bruk av det offisielle opphavsmerket Made in Norway.


Med dette viser Norvigroup Norsk Dun at de møter en rekke kriterier knyttet til norsk verdiskaping og opphav, som vil kunne styrke deres posisjon mot videre vekst i det nasjonale og internasjonale markedet.


Det offisielle opphavsmerket er et ønske fra næringslivet selv, og kriteriene for kvalifikasjon er blant annet at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Ønsket med et slikt merke, er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne navigere seg blant produkter og tjenester som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.


Norvigroup Norsk Dun som produserer dundyner og dunputer på Mysen, er stolt over å være blant de første norske bedriftene til å ta i bruk Made in Norway-merket i sin markedsføring.


«Dette er et strålende eksempel på hva bred forankring og engasjement på tvers av næringsliv og det offentlige betyr for endelig resultat. Jeg er utrolig stolt over å få lede et selskap som består syretesten og som kvalifiserer seg til Made In Norway, sier administrerende direktør Kari Setsaas i Norvigroup Norsk Dun.

Made in Norway, varemerke logo

Hva er Made in Norway?

 

  • Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
  • Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
  • Innovasjon Norge forvalter ordningen.
  • Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
  • Et felles opprinnelsesmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
  • Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
  • De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.